Edukacja

Jesteś tutaj:-Edukacja
Edukacja2018-03-22T12:00:42+00:00

LEKCJE MUZEALNE

Poznaj historię Sopotu i Pomorza w Muzeum Sopotu!

Zapraszamy na zajęcia edukacyjne i wykłady dotyczące dziejów, a także sztuki i kultury materialnej miasta i całego regionu. Uczestniczyć w nich mogą dzieci, młodzież szkolna oraz dorośli. Jesteśmy otwarci na potrzeby nauczycieli i w razie zainteresowania przygotujemy lekcję na zamówienie.
Zachęcamy do uczestnictwa zarówno w całym bloku, jak i w pojedynczych zajęciach.
Istnieje także możliwość skorzystania z kuratorskiego oprowadzania po wystawach.
Zajęcia mogą być połączone z warsztatami plastycznymi.

Kiedy odbywają się lekcje?

Lekcje odbywają się we wtorki, środy i piątki w godz. 11.00–15.00.
Czas trwania lekcji zazwyczaj waha się od 45 min do 1,5 h.

Jak zamówić lekcję?

Zajęcia odbywają się w Muzeum Sopotu, ul. ks. Józefa Poniatowskiego 8, 81-724 Sopot.
W ramach Mobilnego Muzeum po wcześniejszym umówieniu możemy poprowadzić warsztaty lub lekcje w Państwa placówkach.
Terminy zajęć prosimy ustalać od wtorku do piątku w godz. 10.00–15.00 pod numerem telefonu 58 551 22 66.
Zgłoszenia można również wysyłać pod adresem: iwona.zajac@muzeumsopotu.pl.

Szkoły

PRZEDSZKOLA

Czy dom czasem tęskni ?

Czy dom może zamienić się w muzeum? Czy dom powinien mieć adres? Czy dom bez domowników czuje się samotny? Zaprojektujemy pocztówkę z wnętrzem Muzeum Sopotu i wyślemy ją pod adresem domu-muzeum.
Muzeum Sopotu powstało w lutym 2001 roku w zabytkowej willi położonej w ogrodzie tuż przy sopockiej plaży. Wybudowano ją w latach 1903–1904 dla rodziny gdańskiego kupca i przedsiębiorcy Ernsta Augusta Claaszena (1853–1924).

O szacie, co zdobi człowieka

Jak ubierali się domownicy willi gdańskiego kupca i przedsiębiorcy Ernsta Augusta Claaszena? Obejrzymy stroje pokazane na wystawie stałej. Przyjrzymy się detalom i kształtom. Dowiemy się, jaką pełniły funkcję. Stworzymy strój dla dzisiejszego domownika z elementami stroju z dawnych lat.

LICEA

Projekcje filmów:
Polonia sopocka, 2009, reż. Joanna Cichocka-Gula
https://trojmiasto.tv/Burzliwe-dzieje-Polonii-Sopockiej-136.html
Sopocianie, www.sopocianie.muzeumsopotu.pl
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=4A6t6iS33o8
Sopocianie. Czas nadziei, 2013, reż. Justyna Mazur
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1234829
Moje miejsce, 1986, reż. Marcel Łoziński
https://vimeo.com/115173295

WSZYSTKIE GRUPY WIEKOWE

Na specjalne zamówienie pokaz historii mody z okresu 20-lecia międzywojennego:
– moda kurortowa,
– prelekcja o historii mody plażowej,
– moda dzienna i wieczorowa.
Zajęcia organizowane we współpracy z Grupą Rekonstrukcji Historycznej Bluszcz, www.grhbluszcz.pl.
https://www.youtube.com/watch?v=c5OzaoapI_c

Molo – symbol kurortu

Historia sopockiego kąpieliska opowiedziana przez pryzmat mola. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jakich okolicznościach i dlaczego wybudowano molo, jaką początkowo miało długość oraz co znajduje się w jego pobliżu. Zajęciom towarzyszą warsztaty plastyczne.

O sopockich zabytkach

Zajęcia poświęcone skarbom architektury. Uczestnicy poznają najsłynniejsze zabytki oraz ich historię. Pod koniec spotkania dzieci ułożą listę najciekawszych obiektów architektonicznych w kurorcie. Zajęciom towarzyszą warsztaty plastyczne.

Rodzina Claaszen

Przedstawiona w formie bajki historia rodziny Claaszenów, która mieszkała w dzisiejszej siedzibie Muzeum Sopotu.

SZKOŁY PODSTAWOWE, GIMNAZJA I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Krótka historia kurortu

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem map i pocztówek prezentujących miasto na przełomie XIX i XX wieku. Uczestnicy zajęć zdobędą podstawową wiedzę na temat Sopotu. Kim był Jan Jerzy Haffner? Co oznacza słowo balneologia? Kiedy i dlaczego Sopot nazywany był „Riwierą Północy”? Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna.

Pierwszy, drugi, trzeci – Domy Kuracyjne w Sopocie

Nieodłącznym elementem krajobrazu uzdrowiska jest Dom Kuracyjny. Począwszy od 1823 roku na przestrzeni lat w Sopocie powstały trzy takie budowle. Dlaczego wznoszono Domy Kuracyjne, jak wyglądały, co odbywało się w ich wnętrzach – odpowiedzi na te pytania połączone zostały z komentarzem historycznym dotyczącym dziejów Sopotu. Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna.

W pewnym domu w Sopocie, czyli jak żyło się dawniej

Siedziba Muzeum Sopotu została wybudowana w 1904 r. przez gdańskiego przedsiębiorcę Ernsta Augusta Claaszena. Parter willi przeznaczono na stałą ekspozycję zabytkowych pomieszczeń. Na piętrze prezentowane są wystawy czasowe. Zwiedzając zrekonstruowane wnętrza, uczestnicy nie tylko poznają historię rodziny Claaszenów, ale i nazwy sprzętów i przedmiotów, które stanowiły kiedyś wyposażenie dawnych domów mieszkalnych.

O zabytkach w Muzeum Sopotu. Rzecz o dziedzictwie kulturowym z najbliższego otoczenia

Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, czym są zabytki i jakie są ich kategorie, jak chronimy zabytki w Polsce i czym jest dziedzictwo kulturowe. Uczniowie poznają podstawy ochrony zabytków w muzeach oraz najważniejsze zabytki w Muzeum Sopotu.

Życie codzienne. Obyczaje plażowe w Sopocie w końcu XIX i na początku XX wieku

Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem fotografii i pocztówek z kolekcji Muzeum Sopotu. Uczestnicy dowiedzą się, jak spędzano czas na plaży, jakie obowiązywały normy zachowania i korzystania z założeń kąpielowych, jak wyglądały dawne stroje kąpielowe oraz jaka moda panowała w kurorcie na przestrzeni wieków. Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna.

Architekci sopoccy

Spojrzenie na zabudowę miasta poprzez pryzmat postaci architektów i budowniczych, którzy projektując tutejsze wille i kamienice, stworzyli dzisiejszy kurort. Kto zaprojektował Łazienki, a kto Kamienicę Bankową? O którym z architektów mówi się, że „przemienił Sopot w miasto”?

Tożsamość

Podczas zajęć uczestnicy zastanowią się, czym jest tożsamość i jakie ma znaczenie. Czy można ją stracić? Jak ważna jest relacja w jej budowaniu i z jakich fragmentów się ją kształtuje? Uczestnicy warsztatów, wykorzystując technikę szablonu, będą nadawać tożsamości symboliczną formę.

Prawa kobiet

Przybliżenie postaci Marii Moczydłowskiej, nauczycielki i działaczki społecznej, sopocianki, jednej z pierwszych polskich posłanek podczas obrad Sejmu Ustawodawczego II RP w latach 1919–1920. Uczestnicy zapoznają się z techniką szablonu i stworzą znak kampanii wyborczej.