LEKCJE MUZEALNE

Poznaj historię Sopotu i Pomorza w Muzeum Sopotu!

Zapraszamy na zajęcia edukacyjne i wykłady dotyczące dziejów, a także sztuki i kultury materialnej miasta i całego regionu. W zajęciach uczestniczyć mogą dzieci, młodzież szkolna oraz dorośli. Jesteśmy otwarci na potrzeby nauczycieli i w przypadku zainteresowania przygotujemy lekcję na zamówienie.

Zachęcamy do uczestnictwa zarówno w całym bloku, jak i w pojedynczych zajęciach.

Istnieje także możliwość skorzystania z oprowadzania kuratorskiego po wystawach.

Zajęcia mogą być połączone z warsztatami plastycznymi.

Gdzie i kiedy odbywają się lekcje?

Zajęcia odbywają się w Muzeum Sopotu. Nasz adres to: ul. ks. Józefa Poniatowskiego 8, 81-724 Sopot. W ramach Mobilnego Muzeum po wcześniejszym umówieniu możemy poprowadzić warsztaty lub lekcje w Państwa placówkach.

Lekcje w muzeum prowadzone są we wtorki, środy i piątki w godz. 11.00–15.00.

Czas trwania lekcji zazwyczaj waha się od 45 min do 1,5 h.

Koszt lekcji muzealnej wynosi 5 zł.

Jak zamówić lekcję?

Terminy zajęć prosimy ustalać od wtorku do piątku w godz. 10.00–15.00 pod numerem telefonu 58 551 22 66.

Zgłoszenia można również wysyłać pod adresem: iwona.zajac@muzeumsopotu.pl.

Szkoły

PRZEDSZKOLA I KLASY I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Czy dom czasem tęskni ?

Czy dom może zamienić się w muzeum? Czy dom powinien mieć adres? Czy dom bez domowników czuje się samotny? Zaprojektujemy pocztówkę z wnętrzem Muzeum Sopotu i wyślemy ją pod adresem domu-muzeum.

Muzeum Sopotu powstało w lutym 2001 roku w zabytkowej willi położonej w ogrodzie tuż przy sopockiej plaży. Wybudowano ją w latach 1903–1904 dla rodziny gdańskiego kupca i przedsiębiorcy Ernsta Augusta Claaszena (1853–1924).

Bajka, która wyszła z cienia

Dawno temu w Chinach używano cienia do opowiadania mitów, legend czy baśni. Wraz z dziewczynką Ruth, dawną mieszkanką naszej willi, jej pieskiem Boule i mewą Julianem za pomocą teatru cieni przedstawimy w formie bajki historię rodziny Claaszenów. Podczas zajęć wymyślimy własną opowieść, wykonamy do niej elementy scenografii i, używając wyobraźni, odegramy nasze przedstawienie.

Szata, co zdobi człowieka

Jak ubierali się domownicy sopockiej willi Ernsta Augusta Claaszena? Dowiemy się, jaką funkcję pełniły ich stroje. Przyjrzymy się detalom i kształtom. Stworzymy strój dla dzisiejszego domownika z elementami stroju z dawnych lat.

O niegrzecznym przedmiocie, co nie lubi siedzieć w kącie

Co się dzieję z przedmiotem, którego już nie używamy? Czy siedzi w kącie, bo był niegrzeczny? Czy leży zapomniany w szufladzie? Co możemy zrobić, żeby ocalić go od zapomnienia? Zapraszamy na warsztaty o przedmiotach, których już nie używamy, takich jak np: magielnica czy telefon widełkowy.

Ze smutkiem mi do twarzy

Dlaczego ludzie na starych fotografiach wyglądają, jakby było im smutno? Jak możemy ich pocieszyć? Co zrobić, żeby nabrali ochoty na zabawę? Zastanowimy się, czy możemy być smutni i o czym wtedy marzymy? Jakie kolory wybierzemy, by to namalować? Czy łza może się zamienić w mydlaną bańkę?

Jakie legendy ukrywa mapa?

Posłuchamy bajek na podstawie książki Krzysztofa Wójcickiego Bajki i baśnie sopockie. Stworzymy własną bajkową mapę miasta. Odpowiemy sobie na pytanie, co łączy mapy i legendy.

Widoki z dalekich krain

Ernst August Claaszen kolekcjonował w swoim domu stare meble i ceramikę. Szczególnie dumny był z kolekcji fajansu pochodzącego z miasta Delft w Holandii. Fajans ten był ozdabiany niebieskimi dekoracjami malowanymi ręcznie na białym tle. Przyjrzymy się z bliska widokom z dalekich krain, wiatrakom, smokom, ptakom i zwierzętom. Na ich podstawie stworzymy własny obraz dalekiej krainy.

Drzwi z motywem

W willi Claaszenów każde drzwi są inne. W umieszczonych na nich nietypowych płaskorzeźbach wykonanych na specjalne zamówienie odnaleźć można przedstawienia twarzy, ornamenty roślinne i zwierzęce. Czy uda nam się znaleźć drzwi ozdobione motywem ula i pszczół? Zaprojektujemy swoje zdobienia elementów drewnianych.

PRZEDSZKOLA I SZKOŁY PODSTAWOWE

Podróż w czasie – historie Sopocian, Lokalsizajęcia prowadzone są przez Magdę Korbuszewską w ramach projektu Sopocianie.

Kiedy odbywają się lekcje?

Terminy lekcji do wyboru: środa, czwartek i piątek w godz. 9:00–14:00.

Czas trwania lekcji zazwyczaj waha się od 45 min do 1,5 h.

Udział w tych zajęciach jest bezpłatny.

W ramach Mobilnego Muzeum po wcześniejszym umówieniu warsztaty mogą być przeprowadzone w Państwa placówkach.

Terminy zajęć prosimy ustalać od wtorku do piątku w godz. 10.00–15.00 pod numerem telefonu 58 551 22 66.

Zgłoszenia można również wysyłać pod adresem: iwona.zajac@muzeumsopotu.pl.

Podróż w czasie – historie Sopocian

Podczas zajęć uczestnicy cofną się w czasie, poznają historię kurortu i porozmawiają o zmianach, które wpłynęły na obecny kształt Sopotu.

Lokalsi

Zajęcia poświęcone pozornie zwykłym ludziom. Uczestnicy poznają bliżej kilkoro bohaterów projektu Sopocianie. Opowieści ukażą bogactwo i różnorodność życiorysów, postaw, dokonań i dziejów wielonarodowej społeczności Sopotu.

Magda Korbuszewska

Absolwentka Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuk Plastycznych ze specjalizacjami animacja kultury oraz krytyka artystyczna na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od liceum zaangażowana w pracę z dziećmi i działania artystyczne, pracowała w Muzeum Narodowym w Gdańsku, gdzie prowadziła lekcje muzealne i warsztaty twórcze dla różnych grup wiekowych. Współpracowała również z takimi placówkami jak Instytut Kultury Miejskiej, Gdańska Galeria Miejska czy Gdański Archipelag Kultury. W swoich działaniach stara się realizować zasadę nauki przez zabawę. Bliskie jej są działania lokalne i społeczne.

LICEA I TECHNIKA

Projekcje filmów:

Polonia sopocka, 2009, reż. Joanna Cichocka-Gula

https://trojmiasto.tv/Burzliwe-dzieje-Polonii-Sopockiej-136.html

Sopocianie, www.sopocianie.muzeumsopotu.pl

Sopocianie. Czas nadziei, 2013, reż. Justyna Mazur

http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1234829

Moje miejsce, 1986, reż. Marcel Łoziński

https://vimeo.com/115173295

Cisza przed burzą
Lekcja muzealna na podstawie naszej przyszłej wystawy Cisza przed burzą. Lato 1939 roku w Sopocie.
Jakie zdarzenia miały wpływ na spadek liczby kuracjuszy pomimo sprzyjającej pogody w lecie 1939 roku? „Skanując” materiały prasowe z gazet polskich i niemieckich z lat 1938–1939, będziemy odkrywać pojawiające się różnice w analizowanych artykułach. W jaki sposób opis ludzi i zdarzeń wpłynął na losy mieszkańców? Jak prezentował się repertuar w teatrach, w kinach i w Operze Leśnej? Z czego wynikały ograniczenia w połączeniach kolejowych i lotniczych? Kto zniknął z miasta?

SZKOŁY PODSTAWOWE, LICEA I TECHNIKA

Jak dobrze mieć sąsiada
Historia mieszkanców Sopotu do 1939 roku. Przykład splecionych losów różnorodnych kultur i wyznań. Kto miał wpływ na rozwój miasta i w jaki sposób mieszkańcy współtworzyli jego tożsamość (Polacy, Niemcy, Żydzi, ewangelicy, katolicy, osoby wyznania mojżeszowego)?

 Sopocki hipodrom

Historia sopockiego toru wyścigów konnych. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jakich okolicznościach i dlaczego wybudowano hipodrom i czy to słynni „czarni huzarzy” wyznaczyli miejsce wyścigów konnych.

Molo – symbol kurortu

Historia sopockiego kąpieliska przedstawiona przez pryzmat mola. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jakich okolicznościach i dlaczego wybudowano molo, jaką początkowo miało długość oraz co znajduje się w jego pobliżu.

O sopockich zabytkach

Zajęcia poświęcone skarbom architektury. Uczestnicy poznają najsłynniejsze zabytki oraz ich historię. Pod koniec spotkania dzieci ułożą listę najciekawszych obiektów architektonicznych w kurorcie.

Krótka historia kurortu

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem map i pocztówek prezentujących miasto na przełomie XIX i XX wieku. Uczestnicy zajęć zdobędą podstawową wiedzę na temat historii Sopotu. Dowiedzą się, kim był Jan Jerzy Haffner, twórca pierwszego kąpieliska w Sopocie. Co oznacza słowo balneologia? Kiedy i dlaczego Sopot nazywany był „Riwierą Północy”?

Pierwszy, drugi, trzeci – Domy Kuracyjne w Sopocie

Nieodłącznym elementem krajobrazu uzdrowiska jest Dom Kuracyjny. Począwszy od 1823 roku na przestrzeni lat w Sopocie powstały trzy takie budowle. Dlaczego wznoszono Domy Kuracyjne, jak wyglądały, co odbywało się w ich wnętrzach – odpowiedzi na te pytania połączone zostały z komentarzem historycznym dotyczącym dziejów Sopotu.

W pewnym domu w Sopocie, czyli jak żyło się dawniej

Budynek, w którym mieści się siedziba Muzeum Sopotu, został wybudowany w latach 1903–1904 przez gdańskiego przedsiębiorcę Ernsta Augusta Claaszena. Parter willi przeznaczono na stałą ekspozycję zabytkowych pomieszczeń. Na piętrze prezentowane są wystawy czasowe. Zwiedzając zrekonstruowane wnętrza, uczestnicy nie tylko poznają historię rodziny Claaszenów, ale i nazwy sprzętów i przedmiotów, które stanowiły kiedyś wyposażenie dawnych domów mieszkalnych.

O zabytkach w Muzeum Sopotu. Rzecz o dziedzictwie kulturowym z najbliższego otoczenia

Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, czym są zabytki i jakie są ich kategorie, jak chronimy zabytki w Polsce i czym jest dziedzictwo kulturowe. Uczestnicy poznają też podstawy ochrony zabytków w muzeach oraz najważniejsze zabytki w Muzeum Sopotu.

Życie codzienne. Obyczaje plażowe w Sopocie w końcu XIX i na początku XX wieku

Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem fotografii i pocztówek z kolekcji Muzeum Sopotu. Uczestnicy dowiedzą się, jak spędzano czas na plaży, jakie obowiązywały normy zachowania i korzystania z założeń kąpielowych, jak wyglądały dawne stroje kąpielowe oraz jaka moda panowała w kurorcie na przestrzeni wieków.

Architekci sopoccy

Spojrzenie na zabudowę miasta poprzez sylwetki architektów i budowniczych, którzy projektując tutejsze wille i kamienice, stworzyli dzisiejszy kurort. Kto zaprojektował Łazienki, a kto Ratusz? O którym z architektów mówi się, że „przemienił Sopot w miasto”?

Tożsamość

Podczas zajęć uczestnicy zastanowią się, czym jest tożsamość i jakie ma znaczenie. Czy można ją stracić? Jak ważna jest relacja w jej budowaniu i z jakich fragmentów się ją kształtuje? Uczestnicy warsztatów, wykorzystując technikę szablonu, będą nadawać tożsamości symboliczną formę.

Prawa kobiet

Celem zajęc będzie przybliżenie postaci Marii Moczydłowskiej, nauczycielki i działaczki społecznej, sopocianki, jednej z pierwszych polskich posłanek podczas obrad Sejmu Ustawodawczego II RP w latach 1919–1920. Uczestnicy zapoznają się z techniką szablonu i stworzą znak kampanii wyborczej.